Statistieken
Deze site is opgezet in het begin van 2003. Na het overlijden van Ome Johan
en Oom Arnold eind 2002, merkte ik dat er bij een aantal familieleden de behoefte
bestond om van elkaar op de hoogte te blijven. Om daar een bijdrage in te
leveren, heb ik een website gemaakt, die in een Nederlandse en een Engelse
versie te bekijken is. Het is een soort familie-album geworden, waar op verschillende plaatsen over deze wereld
zo nu en dan doorheen gebladerd wordt.
Opa en oma Drost hadden 13 kinderen en volgens mijn telling zijn er 57
kleinkinderen, bijna allemaal nog in leven. Met partners komt deze derde
generatie van kleinkinderen op een groep van ongeveer honderd mensen. Deze groep
maakt voor 90% gebruik van internet en is voor ongeveer 50% geïnteresseerd in
digitale communicatie in de vorm van een familiewebsite. Het is vrijwel alleen
deze derde generatie die de site bezoekt. De tweede generatie zit nooit op
internet en voor de vierde generatie is het ervaren van familieverbanden al weer
een heel ander iets.
Sinds november 2004 is de website verbonden geweest aan een gratis teller die
statistieken bijhield voor de site. Inmiddels is die teller ter ziele. Aan de
hand van de
statistieken die er over de afgelopen jaren zijn, kan ik dit zeggen:
Vanaf het
begin is het gemiddelde bezoekersaantal vrijwel constant gebleven. Ongeveer
één bezoeker per dag, vandaar de slogan A hit a day. Het laatste jaar
is het daar iets onder gebleven, maar er komen wel meer reacties binnen van mensen
die buiten de familie om op de site terecht zijn gekomen, en iets willen weten of
een verhaal te vertellen hebben.
Verreweg de
meeste bezoekers komen uit Nederland. Canada staat op de tweede plaats. Veel
adressen zijn niet te achterhalen op nationaliteit. In de geregistreerde hits komen we
als landen van herkomst ook de Verenigde Staten, Engeland en Duitsland tegen.
De meeste
mensen bezoeken de site op een donderdag, en gemiddeld zit het weekend weer iets
hoger dan het eerste gedeelte van de week. Het tijdstip van de dag is heel
significant. Er is een piek na zeven uur 's avonds die plotseling inzakt om acht
uur en om negen uur weer even omhoog komt. Rond het journaal zit men dus voor de
buis en niet op internet.

Rechts een diagram van de bezoeken per week, van november 2004 tot medio
februari 2006. Je ziet een piek
rond de kerst, voor de vakantie, en met het overlijden van een familielid (Ome
Jan, februari 2006).
De site
vervult een functie in de communicatie binnen de familie Drost. Een plaats waar
bijna elke dag iemand komt, moet onderhouden worden. Tot op heden heb ik dat
zonder financiële kosten kunnen doen. Ik hoop dat het zo blijft en DROST@FAMILY
een constructieve rol in het communicatieproces blijft vervullen.
Martin Vlaming
|